Underviserne
Teamet af undervisere på den grønne diplomuddannelse har alle et højt, fagligt niveau og er kendte kapaciteter inden for hvert deres område. Du kan møde nogle af dem her
Marina Bergen Jensen underviser på modulet ’Klimatilpasning ved hjælp af Grønne Teknologier'
Faglig baggrund
Marina er professor MSO, Landskabsarkitektur og planlægning, Københavns Universitet
Hovedinteresser
Marina vil gerne udvikle og dokumentere naturbaserede løsninger til klimatilpasning, miljøbeskyttelse og fremme af biodiversitet i byerne. Det sker fx gennem
- ’Dobbeltporøs Filtrering’, som er en patenteret og markedsført teknologi til rensning af regnafstrømning. P.t. pågår videreudvikling til rensning af gråvand og røggaskondensat
- ’Smart infiltration i lerjord’ hvor jordens heterogenitet udnyttes
- ’Bio-LAR’, der er landskaber designet til både at håndtere regnafstrømning og forbedre naturkvaliteten
- ’Grøn Klimaskærm’ for håndtering af regnafstrømning i elementer placeret over jorden ved hjælp af evapotranspiration
Marina Bergen Jensen har opfundet en renseteknik, der kan rense 110 liter beskidt vejvand i sekundet
Samarbejde og innovation
En interesse er også, hvordan naturbaserede løsninger kan integreres og implementeres i byerne i bred forstand. Det handler for eksempel om at kortlægge de barrierer og udfordringer, der er i det fysiske miljø og blandt aktørerne. Og om at foreslå metoder til samarbejde og innovation, byplanlægning og beslutningstagning, og om test af løsninger og videndeling.
Øvrige ansvarsområder
Foruden at undervise på parkdiplomen er Marina ansvarlig for masteruddannelserne 'Urban Ecosystems - structures, functions and design' på KU, og 'Urban Water Management' i regi af SDC i Kina. Hun er også vejleder for flere ph.d.-studerende.
Ole Fryd underviser på modulet 'Klimatilpasning ved hjælp af grønne teknologier'
Faglig baggrund
Ole Fryd er uddannet civilingeniør i arkitektur & design fra Aalborg Universitet (2005) og har en ph.d. i byplanlægning fra Københavns Universitet (2011). I perioden 2012-2016 var Ole ansat som adjunkt ved University of Melbourne i Australien.
Hovedinteresser
I sit arbejde udforsker Ole potentialer for integreret byplanlægning og bæredygtig håndtering af byens vandressource med særlig fokus på synergien mellem landskabsbaseret regnvandshåndtering og realiseringen af byers strategiske udviklingsmål.
Bæredygtig byudvikling
I samarbejde med kollegaer på Københavns Universitet, samt rådgivere og embedsmænd arbejder Ole mod en bæredygtig byudvikling. Denne udvikling skal dels tage udgangspunkt i en forståelse for vandets kredsløb og samhørighed med byens grønne områder, dels søge at imødekomme globale udfordringer som klimaforandringer og stadig større byområder.
På Parkdiplomuddannelsen underviser Christine i modulet Driftsstyring og i afgangsprojektet

Faglig baggrund
Christine er uddannet landskabsarkitekt fra Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole i 1997 og har en ph.d. i Parkforvaltning (2008). I perioden 2006-2018 har Christine været ansat i Københavns Kommune, som hhv. strategisk planlægger (2006-10), parkforvalter (2011-14) og enhedschef i Byens Drift (2014-18).
Hovedinteresser
Christine interesserer sig for udvikling og ledelse i parkforvaltningen, med særligt fokus på praksis i de kommunale parkforvaltninger. Det er i særlig grad spørgsmålet om, hvordan vi sikrer udvikling og kvalitet i de grønne områder igennem det daglige arbejde i forvaltningen, der optager Christine. Det perspektiv foldes ud både i undervisning i ’Driftsstyring’ på parkdiplomuddannelsen og gennem undervisning og udviklingsprojekter i forbindelse med Skov- og landskabsingeniør- og Have- og parkingeniør-uddannelserne.
Studieledelse på Parkdiplomen
Parkdiplom-uddannelsen er den eneste efteruddannelse på bachelor-niveau, som har et specifikt fokus på den grønne sektor. Christine er studieleder på uddannelsen og har som sådan ansvaret for den daglige drift/administration og udvikling af uddannelsens kurser mm. Udviklingsarbejdet tager udgangspunkt i et samarbejde med sektorens interessenter fx faglige foreninger og enkeltorganisationer, således at uddannelsen til stadighed tager udgangspunkt i de konkrete behov, som opleves i praksis.