Studerende i kano på en sø ved solnedgang

Spørgsmål og svar om Friluftsvejlederuddannelsen

Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om Friluftsvejlederuddannelsen.

Friluftsvejlederuddannelsen er ikke SU-berettiget, men du har andre støttemuligheder:

1. Statens voksenuddannelsesstøtte
    Er du i arbejde, og har du en kort videregående uddannelse, kan du søge Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU). For at få SVU skal du deltage i et uddannelsesforløb, som er tilrettelagt på heltid.
  2. Kompetencefonde:
    Der kan være flere muligheder for at søge fondsmidler til din efteruddannelse. De fleste overenskomster indeholder en aftale om en kompetencefond. Tjek, om en af disse passer på dig:
    Den kommunale kompetencefond
    Den regionale kompetencefond
    Den statslige kompetencefond
    Industriens kompetenceudviklingsfond
    Bygge- og anlægsbranchens kompetencefond
  3. Omstillingsfonden:
    Faglærte, ufaglærte og folk med korte/mellemlange videregående uddannelser har med omstillingsfonden mulighed for at opnå et kvalifikationsløft ved at deltage i bl.a. akademiuddannelser. Der er mulighed for at få op til 10.000 kr. årligt. Læs mere her

For at søge ind på Friluftsvejlederuddannelsen, skal du opfylde både uddannelsesmæssige og fysiske krav:

• Du skal have gennemført en relevant uddannelse mindst på niveau med en relevant erhvervsuddannelse, en relevant grunduddannelse for voksne (GFU) eller en gymnasial uddannelse
  • Du skal have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter eller sideløbende med din relevante uddannelse
  • Du skal kunne vandre 10 km med rygsæk og svømme 400 m havsvømning.

Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du alligevel optages, hvis din baggrund passer til uddannelsen. Kontakt studielederen for en snak om mulighederne.

Ja da. Hvis du vil snuse til Friluftsvejlederuddannelsen, inden du tilmelder dig, er der flere muligheder:

Du er også altid velkommen til at kontakte os med spørgsmål: