Bushcraft ved bål

BUSHCRAFTSYMPOSIUM

16. maj -17. maj 2025

Bushcraftsymposium vender stærkt tilbage i 2025 hvor vi kredser om de pædagogiske og psykologiske potentialer i bushcraft. Vi får bl.a. besøg af engelske Lisa Fenton, der arbejder både akademisk og praktisk med bushcraft og vildmarksliv, og vi skal selvfølgelig også nørde med naturmaterialer, herunder høsten af dem. Glæd dig til to dage, hvor såvel viden om natur som brug af natur er bærende elementer.

VIL DU MED I 2025?

Skriv dig på vores interesseliste, så får du et praj, så snart programmet er klar, og tilmelding til 2025 åbner.

BUSHCRAFTSYMPOSIUM
Skovskolen

www.skovskolen.ku.dk

BAGGRUND – HVORFOR BUSHCRAFT?

På Naturvejlederuddannelsen og Friluftsvejlederuddannelsen på Skovskolen er vi optaget af den rolle bushcraft og formidling af historiske håndværk i en nutidig kontekst potentielt kan have i forhold til perspektiver og viden om bæredygtighed – både socialt, økonomisk og miljømæssigt. Friluftsliv og naturvejledning har ikke nødvendigvis et bæredygtigt fokus, men hvordan kan vi som vejledere skabe refleksion og perspektiv på vores forbrug og måder at leve på. Gennem dette symposium forsøger vi at sætte fokus på den lokale og hjemhørende natur og de materialer vi kan indsamle, høste og anvende.

På uddannelserne har vi valgmodulet Bushcraft og håndværk, der især fokuserer på at bruge og bearbejde materialer fra naturen til udstyr til anvendelse i friluftslivet. Denne proces afstedkommer mange spørgsmål omkring tid, håndelag, kendskab til materialer, kulturhistorie og brug af udstyr.

Derudaf er denne 2-dages symposium udsprunget. Vi skal nemlig blive ved med at stille spørgsmål og skabe perspektiv på vores værdier, vaner, tid og forbrug. Vi skal blive ved med at udfordre og afprøve nye teknikker, gå nye veje (og måske også tilbage) i arbejdet med at sætte vores trivsel, forbrug og aftryk på dagsordenen.