Mød de studerende
De studerende på Parkdiplom har hver deres mål med at tage en efteruddannelse
En stor fordel med et samlet forløb
Parkdiplomuddannelsen bragte Kaare Skjerning ud af den daglige trummerum og udfordrede ham på en helt ny måde. Undervejs er han især blevet mere bevidst om, at processen er mindst lige så vigtig som projektet. Kaare Skjerning er landskabsarkitekt i Greve Kommune
Det hele startede med ønsket om ikke at gå fagligt i stå. Derfor deltog Kaare Skjerning i modulet Bytræplantninger, som var ”fuldstændig relevant”. Her lavede han et anlægsprojekt, som senere blev ført ud i livet på hans daværende arbejdsplads. ”Det var en god kombination af fordele. Jeg lærte noget nyt og lavede et stykke arbejde, som alligevel skulle gøres,” fortæller han.
Smag for mere
På modulet blev deltagerne også præsenteret for parkdiplomuddannelsen. Kaare Skjerning fik smag for mere og har nu taget fire moduler. ”Det tiltalte mig, at uddannelsen gav mulighed for et samlet forløb i stedet for, at man tager tilfældige kurser hist og pist.” Undervejs har han skiftet arbejdsgiver, men hver gang er det lykkedes at få aftaler om at tage det næste modul. ”På et tidspunkt ville jeg gerne i gang med modulet Strategisk dialog og arbejdede samtidig med en parkpolitik for min kommune. Så jeg overvejede nøje, hvordan modulet kunne være til gavn for arbejdet, og brugte det i min argumentation over for chefen, der skulle sige ok.”
Krævende og givende
Undervejs har det været krævende både at skulle arbejde og studere. ”Forberedelsen foregår om aftenen, når børnene er lagt i seng, og man kan ikke bare lige lave en opgave på en weekend. Man skal virkelig hive sig selv op,” siger han. Motivationen var at få nogle nye færdigheder, der måske også kan gøre, at man er foran andre i kvalifikationer. ”Desuden var jeg glad for at komme ud af den daglige trummerum ind imellem. Og så er det fedt at afslutte noget. Det giver kæmpe tilfredshed,” siger Kaare Skjerning.
Nyttig projektplanlægning
På modulerne var stemningen rigtig god. ”Det er meget motiverende at få viden serveret, og du møder nogen, som i høj grad ligner dig selv. De fælles interesser gør også, at man får et solidt netværk, hvor man kan udveksle erfaringer.” Han er især glad for at have lært en masse om processer. ”Som landskabsarkitekt kan man godt være tilbøjelig til at fokusere lidt for meget på projektet, så begejstringen tager magten fra en. Men processen er vigtig. På uddannelsen har jeg lært en masse om projektplanlægning, som gør mit arbejde meget mere kvalificeret. Hvem skal f.eks. være med i projektet, hvilke dele består det af, hvor meget tid skal vi bruge. Det giver meget mere overblik,” konstaterer Kaare Skjerning.
Konkrete værktøjer
Kaare Skjerning bruger også jævnligt andre af de konkrete værktøjer, bl.a. at fremskrive en investering i nutidskroner. ”Hvis vi f.eks. overvejer at udskifte en udlevet buskplantning med et ekstensivt staudebed, er det en fordel at vurdere udgifterne ved den ene og den anden løsning over 20 år. Det kan bruges til at argumentere for en bestemt løsning, især over for kollegaer og chefer uden grøn baggrund.”
En fordel på cv’et
Ud over det konkrete udbytte er han glad for at have parkdiplomuddannelsen med på cv’et. ”Jeg bliver ikke ligefrem spurgt om det ved jobsamtaler, men jeg er sikker på, at arbejdsgiverne lægger mærke til det,” siger Kaare Skjerning.
Uddannelsen gavner langt frem i tiden
Parkdiplomuddannelsen gavner langt frem i tiden. Det kan Claus Dahl snakke med om. Han bruger stadig uddannelsen i sit daglige arbejde. Den gav både bredere faglig viden og større sikkerhed i forhold til beslutninger, konstaterer Claus Dahl, der er parkchef i Høje Taastrup Kommune.
Claus Dahl er uddannet anlægsgartner og tekniker, men ønskede sig et bredere akademisk grundlag for sit arbejde. Set i bakspejlet er han ikke i tvivl om, at uddannelsen har betydet meget for ham, både fagligt og personligt. ”Jeg fik et bredt fagligt og teoretisk grundlag, som jeg så kunne kæde sammen med min praktiske viden. Samtidig fik jeg en større sikkerhed i mine argumentationer, som også gav større selvtillid,” fortæller Claus Dahl.
Bredere horisont
Nogle af de konkrete værktøjer bruger Claus Dahl stadig, f.eks. interessentanalyse, men udbyttet er også en generelt bredere horisont. Han fremhæver især modulet Strategisk dialog som meget vigtigt for det daglige arbejde i den grønne sektor. Det handler i høj grad om kommunikation, som mange overser som arbejdsredskab. Han nævner også kulturforståelse som vigtig for at forstå, hvorfor andre handler som de gør.
Tag arbejdsgiveren og familien i ed
Efter det første modul gik det slag i slag med et nyt modul hvert halve år. ”Det var hårdt arbejde. Når jeg var færdig med en eksamen, var det næsten som en ferie at skulle på arbejde igen,” husker Claus Dahl. Derfor mener han også, at det er vigtigt at tage både arbejdsgiveren og familien i ed, før man går i gang. Han havde mulighed for af og til at bruge en arbejdsdag på at løse studieopgaver, men det sædvanlige arbejde skulle så klares på kortere tid.
Viden og netværk
Drivkraften var både hunger efter viden og faglig stolthed. Arbejdet med at læse baggrundsstof og løse opgaver blev i høj grad opvejet af de mange gode diskussioner med de andre deltagere. ”De kom fra andre slags virksomheder og andre dele af landet, og det var en øjenåbner at udveksle erfaringer. Vi fik et godt netværk, som jeg stadig bruger af og til,” fortæller Claus Dahl.
Kunne være til nytte for flere
De senere år har Claus Dahl været censor på parkdiplomuddannelsen og kan se, at den f.eks. supplerer landskabsarkitektuddannelsen godt. ”Her kan landskabsarkitekterne bl.a. lære noget om ledelse, som de ikke umiddelbart har med sig,” vurderer Claus Dahl. Han mener også, at flere anlægsgartnere kunne have glæde af uddannelsen. ”De mellemstore virksomheder synes ofte, det er for dyrt at sende en medarbejder på parkdiplomuddannelsen. De glemmer at se på den langsigtede økonomiske gevinst, det kan give virksomheden.”
Arkæologen, der fik grønne fingre
Da kulturarvsinspektør Mikael Holdgaard Nielsen fandt ud af, at han manglede en grøn faglighed, gik han i gang med uddannelsen til parkdiplom. En plan for hvert modul gav mulighed for direkte at omsætte uddannelse til dagligdagen med drift af Fredericia Vold.
Fredericia Vold er oprindelig opført for at styrke Danmarks forsvar. I dag er det fredede anlæg én af landets største byparker med stier, træer og voldgrave. Det stiller selvsagt stiller store krav til den grønne pleje.
Det er kulturarvsinspektør Mikael Holdgaard Nielsen, der er ansvarlig for driften af den 50 ha store park. Med en baggrund som arkæolog og kulturgeograf manglede han i sin bestillerrolle den grønne faglighed, der skal til for at kunne styre pasning og pleje af så stort og mangfoldigt et område.
Lagde en præcis plan
Derfor startede Mikael på parkdiplomen. Og for at være sikker på et maksimalt udbytte, gik han målrettet til værks.
”Jeg har haft en præcis plan for, hvilken problemstilling fra min hverdag, hvert enkelt modul skulle sætte fokus på. Vi har fx en større udskiftning af allétræer på Fredericia Vold foran os. Modulet opgavestyring gjorde mig i stand til at udarbejde en helt ny driftsplan for denne udskiftning. I modulet driftsstyring blev den så videreudviklet til en grøn udviklingsplan, som skal søges forankret på et mere strategisk niveau, ” siger Mikael Holdgaard Nielsen.
Styring med sikker hånd
Han mener, at efteruddannelsen har gjort ham bedre i stand til at passe og pleje de grønne områder, som han står for til dagligt. Hans ansvarsområde stopper nemlig ikke ved voldene. Mikael står også for mange af kommunens øvrige mindesmærker samt museumshaven med Historisk Rosenhave, Tobaksmark med mere.
”Med uddannelsen har jeg fået faglige redskaber til, at jeg med mere sikker hånd kan forvalte og udvikle de grønne områder, jeg er ansvarlig for. Mit udbytte er blevet en løftestang til at skabe et nyt, solidt og fremsynet fundament for min driftsstyring og grønne udvikling af Fredericia Vold.”
FAKTA
Fredericia Vold er et fredet renæssancefæstningsanlæg fra 1650. Det er i dag en 50 ha. stor bypark med bastioner, voldgrave, 16 km stier, alléer, solitære træer, tætklippet græs og vild natur.