21. juni 2023

Fagfolk og naturelskere nørder bushcraft på Skovskolen

BUSHCRAFT

Interessen for at bruge naturen og dens materialer i fx skoler, dagtilbud, specialtilbud og på sundhedsområdet er stor. 160 deltagere har fået inspiration, viden og nye færdigheder på Bushcraftsymposium 2023

Bushcraftsymposium på Skovskolen

Med en vifte af workshops om fx vildler, medicinske planter, primitivt fiskegrej, pileflet, garvning af fiskeskind, rebslagning og campcraft er Bushcraftsymposiet blevet afholdt for 2. år i træk på Skovskolen i Nødebo.

Over to dage er i alt 160 deltagere blevet tanket op med færdigheder, viden og inspiration til, hvordan de i praksis kan bruge bushcraft – såvel i fritiden som fagligt i dagtilbud og skoler samt på special- og sundhedsområdet.

Fra England kom professor Theresa Emmerich, der har deltaget i BBCs overlevelsesprogram ”Alone”, forbi og gav en talk, og symposiet bød også på oplæg af bl.a. Anne Kirketerp fra Center for Craftpsykologi og Tanya Uhnger Wünsche, der forsker i Nature Connectedness.

Ældgammelt håndværk - aktuelt tema

Den store interesse for en plads på dette års Bushcraftsymposium tyder på, at temaet vækker genklang i en tid, hvor emner som børns digitale liv, teknologiens stormskridt og vores træk på naturens ressourcer er på samfundsagendaen.

For bushcraft handler om andet og meget mere end at snitte, flette og filte. Selve fordybelsen, materialerne og de håndværksmæssige færdigheder rummer et stort potentiale i en moderne verden.

”Bushcraft sætter fokus på menneskets forhold til naturen. Ved at se lidt tilbage og arbejde med materialer og skills, vi har glemt, kan vi skabe perspektiv på tid, forarbejdning, materialer og kendskab til naturen,” siger Johanne Lybecker Christiani, der er studieleder på Skovskolens Naturvejlederuddannelse.

Med afsæt i vejlederuddannelser

Bushcraftsymposiet udspringer af Friluftsvejlederuddannelsen og Naturvejlederuddannelsen på Skovskolen, Københavns Universitet. Det arrangeres i samarbejde med Bushcraft Danmark og Dansk Friluftsliv.