Om Friluftsvejlederuddannelsen
Friluftsvejlederuddannelsen er en fleksibel deltidsuddannelse, som du kan tage på fuld tid eller deltid. Du sammensætter selv seks uddannelsesmoduler à 10 ECTS-point, og bliver på den måde friluftsvejleder.
Se modulerne på Friluftsvejlederuddannelsen
Nye jobmuligheder?
Du kan bruge friluftsvejlederen til at skabe nye jobmuligheder – eller få et fagligt løft ift. natur og friluftsliv.
Der er særligt fokus på:
- at udvikle praktiske færdigheder
- sikkerhedsmæssige overvejelser
- pædagogik og didaktik ifm. undervisning i friluftsliv
- naturlære og holdninger til naturen
Her kan du se hvem vi optager på Friluftsvejlederuddannelsen
- En relevant erhvervsuddannelse
- En relevant grunduddannelse for voksne
- En gymnasial uddannelse
- En anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående.
- Ansøgere skal have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Prioriterede optagelseskrav på Skovskolen
- Studie- og undervisningserfaring
- Erfaring med friluftsliv
- Grundlæggende god fysisk kondition og svømmemæssige færdigheder (forstået som min. at kunne gå 10 km med rygsæk og svømme 400 m i havet)
Eksamensbevis og titel
Undervisere og andre formidlere
Uddannelsen henvender sig primært til undervisere og andre, som beskæftiger sig med formidling, og som kunne tænke sig at inddrage friluftsliv og friluftsaktiviteter i privat eller offentligt regi.
Jobmuligheder som friluftsvejleder
Uddannelsen åbner for forskellige jobmuligheder.
- Du kan bruge de nye kompetencer i folkeskolen eller institutionsverdenen til at introducere og integrere friluftsliv i de daglige aktiviteter.
- Kompetencerne kan også bruges på daghøjskoler, efterskoler eller i højskoleverdenen, hvor friluftsliv i dag har en stærk placering
- Du bliver klædt på til at håndtere grupper på tur i varierede naturtyper, og kan derfor fx indgå som formidler eller guide i turistbranchen.
- Uddannelsen som friluftsvejleder kan lede til arbejde som konsulent eller være et godt fundament for at starte egen virksomhed.
Se også studieordningen
Delmål i prioriteret rækkefølge
- At give en grundig og kvalificerende indføring i pædagogiske og didaktiske virkemidler i forbindelse med formidling af friluftsliv. Der lægges i særlig grad vægt på analyse og refleksion i læringsprocessen.
- At give en grundig og kvalificerende forståelse for, og viden om, lederskab, gruppeudvikling, gruppeprocesser, identitetsudvikling, oplevelse og livskvalitet.
- At give et grundlag hvorpå der kan træffes de bedst mulige forholdsregler omkring sikkerhed under gennemførelse af friluftsture til lands og til vands, herunder livredning, søsport og førstehjælp.
- At opnå en høj praktisk kunnen og teoretisk viden om lejrliv under skiftende årstider samt et kendskab til forskellige danske naturområder – herunder naturlære og naturforvaltning.
- At opnå et højt praktisk egenfærdighedsniveau inden for ét af specialeområderne kano, kajak, vinterfjeld, bushcraft eller klatring.
- At sikre en grundig indsigt i danske friluftstraditioner, natursyn og friluftspolitik, herunder give indsigt i eksisterende konfliktfelter i friluftslivet, der er opstået i kølvandet på det stadigt stigende antal brugere, der med lige så mange motiver ønsker (natur)oplevelser i det fri.
- At give mulighed for at gennemføre et praktisk / teoretisk afgangsprojekt i en selvvalgt problemstilling bl.a. med henblik på at skabe en mulig jobkvalificerende niche.
På friluftsvejlederuddannelsen har vi nedsat et bæredygtighedspanel. Vi vil nemlig gerne gøre vores for at passe på den natur, der er hele rammen om det friluftsliv, vi elsker.
Bæredygtighedspanelet består pt. af en nuværende studerende og en færdiguddannet friluftsvejleder. Panelet rådgiver uddannelsen om bæredygtigt friluftsliv, og hvordan vi kan synliggøre Friluftsvejlederuddannelsen på Skovskolen som stedet at vælge, når man får alvor interesserer sig for bæredygtig udvikling i friluftslivet.
Christian Moestrup Andersen
- Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole (2006) og friluftsvejleder fra Skovskolen, Københavns Universitet (2020).
- Arbejder til daglig som kano- og kajakkonsulent i DGI Storstrømmen
- Har i en årrække arbejdet som journalist og fulgt klima- og miljøspørgsmål tæt på Dagbladet Information og i Udenrigsministeriet.
- Optaget af, hvordan friluftsliv kan udøves på en mere økologisk bæredygtig måde, og af, hvordan friluftslivets potentiale for at fremme miljø- og klimabevidsthed og for at styrke forbindelsen mellem menneske og natur kan forløses.
- Skriver om bæredygtigt friluftsliv i foreningen Dansk Friluftslivs magasin.
Tejs Møller
- Kandidat i friluftsliv fra Universitetet i Sørøst-Norge (2012)
- Arbejder til daglig som lektor ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole
- Underviser og forsker i nytænkende pædagogiske tilgange til natur, friluftsliv og bæredygtighed
- Skriver om bæredygtigt friluftsliv i foreningen Dansk Friluftslivs magasin og har skrevet flere kapitler til antologier om emnet.
Friluftsvejlederuddannelsen har sit eget advisory board. Formålet med advisory boardet er at videreudvikle uddannelsen, så den matcher samfundets behov for kompetent friluftsvejledning. Advosory boardet er sammensat, så aftagerne er repræsenteret. Formålet med denne aftagerdialog er at sikre kvalitet og relevans i uddannelsen samt at styrke samarbejde og netværk i udviklingen af professionen. Advisory boardet mødes én gang årligt. Formålet er at få konkrete input til at videreudvikle uddannelsen i takt med samfundets behov og at sikre videndeling i et aktivt, fagligt netværk, hvor alle medlemmer bidrager og bliver inspireret.
Advisory board medlemmer
Helle Marie Taastrøm, Naturcenterleder, Randers Naturcenter
Jens Rowold, Odex
Mette Mortensen, Selvstændig og indehaver af All-Out
Brian Øland, Direktør, TeamTours
Ole Damgaard, Forstander, Vejle Idrætshøjskole
Birgitte Lamp, Nationalparkchef, Nationalpark Mols Bjerge
Ulrik Goos Iversen, Forstander, Baunehøj Efterskole
Tine Sax, skoleleder, Hyldgårdsskolen
Mathilde Vædele Haugaard Jensen, Studieleder Nødebo, Friluftsvejlederuddannelsen
Sune Steiniche Kjær, Studieleder Via UC Viborg, Friluftsvejlederuddannelsen
Studieordningen er det lovmæssige grundlag for uddannelsen.
Se studieordningen for friluftsvejlederuddannelsen