14. februar 2018

Nyt valgfag sætter fokus på formidling i Arktis

ARKTISK FRILUFTSLIV

Overnatning i snehule, besøg på ishotel og nordlysjagt var blot nogle af de oplevelser, studerende fra Skovskolen fik med hjem fra premieren på et nyt valgfag: Arktisk vinterfriluftsliv, natur- og kulturformidling.

Et stort bål er et must i en god vinterlejr – et pædagogisk samlingspunkt, et sted at hente varme og nye kræfter og ikke mindst et sted at koge sig en kop kaffe.

Valgfaget har til formål at kombinere naturoplevelse, formidling og turisme. Det skal skabe fokus på et stigende behov for engagerede, autentiske formidlere med høj faglighed i en voksende turismeindustri i de arktiske egne.

”Turisme i Arktis boomer. Der er større interesse fra hele verden end nogensinde før for klimaturisme, for oprindelige folkeslag, for slow-tourism og aktivitetsbaseret turisme, ikke mindst i naturen,” siger Tanya Uhnger Wünsche fra Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling på Skovskolen. Sammen med UIT, Norges Arktiske Universitet, har hun arrangeret det intensive internatkursus, som foregik i Finnmark i Nordnorge.

De 28 studerende er netop kommet hjem. De var fra hhv. Natur- og kulturformidleruddannelsen – både fra Metropol/Skovskolen og fra UCN i Hjørring - Skov- og landskabsingeniør og Have- og parkingeniør samt idrætsstudiet på NEXS.

På fjeldski fik de studerende god føling med terrænets kurver, sneen og oplevelsen af at gå forrest og træde løjpen for resten af holdet. Det arktiske lys er helt fantastisk – efter to måneders fravær af solen, var den netop vendt tilbage ugen før kurset, og de lokale nød den i fulde drag.

Isfiskeri og samisk rypejagt
De studerende kom bag kulisserne på et af verdens ældste ishoteller, hos et økoturisme certificeret hundeslædefirma og et firma, der jager nordlys på fatbike eller i jeep. Her fik de indsigt i, hvordan man sælger natur, og de kunne spørge til processen fra idé til virksomhed samtidig med, at de selv fik en oplevelse.

At bo i telt om vinteren er magisk. Teltet var den trygge base for de studerende på den tredages vinterfjeldstur, der indgår i kurset. Under kurset besøgte de studerende et ishotel og fik et indblik i hvordan man udvikler og driver den slags turismeprodukter.

Tre dages vinterfjeldstur
På en tre dages vinterfjeldstur gik de studerende på fjeldski med 25 kg tunge rygsække, sov i teltlejr og snehuler, orienterede sig vej gennem terrænet, isfiskede og prøvede kræfter med den arktiske kulde.

De studerende fik også den samiske kultur ind under huden. De fik samiske fortællinger, de mødte en samer født og opvokset på Finnmarksvidda, og de lærte at fange rype på ældgammel, samisk manér.

Plads til personlig udvikling
Det sociale sammenhold, vinterfriluftslivet kan give, var en stor oplevelse for de studerende, og har bidraget til utallige interessante refleksioner, faglige diskussioner og stor personlig udvikling for mange. En af dem er Karen Bundsgaard:

”Jeg oplevede stor personlig udvikling i form af ski-delen. Det var både en stor fysisk og psykisk udfordring og en super positiv oplevelse og udvikling for mig”.

Også for kursusleder Tanya Uhnger Wünsche har det været positivt at opleve de sociale gevinster ved kurset:

”At være af sted med studerende fra flere forskellige af Skovskolens uddannelser, at se dem udfolde deres forskellige kompetencer, at opleve sammenholdet og de studerendes stolte fortællinger om deres uddannelsessted, var fantastisk. Vi glæder os allerede til de kommende års valgfag i arktisk vinterfriluftsliv, natur- og kulturformidling.”

For mere information om valgfaget, kontakt Tanya Uhnger Wünsche på tuw@ign.ku.dk

På kurset trækker slædehunde pulke med det tungeste udstyr. Alaskan husky er en godmodig og bomstærk slædehunderace og rigtig god som arbejdshund.