6. april 2018

Kan naturen påvirke børns mentale sundhed?

FORSKNING

Et stort forskningsprojekt om naturens mulige påvirkning af børns mentale sundhed nærmer sig sin afslutning. Flere skoler har stillet sig til rådighed for forskningen, og her kan du læse om nogle af forsøgene.

Barn i skov

Forsker i kognitiv psykologi og Ph.d.-studerende Matt P. Stevenson er ved at indsamle de sidste resultater i et stort forskningsprojekt, der ser på, om naturen kan påvirke børns kognitive og mentale sundhed.

Projektet indeholder tre del-studier:

1) Kognitive funktioner i raske skolebørn, hvor opmærksomhed og ’self-regulation’ efter en kort gåtur i to miljøer måles. Her har Matt undersøgt børn fra en skole i Næstved.

2) En behandlingssammenligning af børn med ADHD, hvor Matt undersøger, hvordan naturen påvirker opmærksomhed i forhold til medicinsk behandling af ADHD. Her har en skole i Nordjylland stillet sig til rådighed.

3) En skolebaseret intervention, hvor Matt undersøger, om kontakt med naturen positivt kan påvirke børns kognition og adfærd over en udvidet periode i deres hverdagsliv. Det er en skole i Karlebo, der har været udgangspunkt for disse undersøgelser.

Vi vender tilbage med en samlet oversigt over forskningsprojektets resultater, når den endelige rapport er klar. Hvis alt går efter planen, sker det i efteråret 2018.

De står bag projektet:
Ph.d.-projektet er et samarbejde mellem Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet; Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet; Steno Sundhedsfremmeforskning, Steno Diabetes Center, samt Department of Psychology, University of Otago, New Zealand.

Vejledere på projektet er Palle Madsen, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning og Peter Bentsen, seniorforsker på Steno Diabetes Center og med i TEACHOUT projektgruppen samt Theresa Schilhab, lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.