Bytræseminar 2021

Bytræseminar

Efter en corona-pause i 2020 glæder Skovskolen, Københavns Universitet og Dansk Træplejeforening sig til igen at være vært for Bytræseminar 2021. Som altid byder Bytræseminaret på en bred vifte af ny viden, erfaring og praksis.

Kommer du til Bytræseminar? Husk at medbringe coronapas eller negativ coronatest.

Sted: Lundbeckfondens Auditorium, Ole Maaløes Vej 5, 2200 København N
Tid: Torsdag 18. november, 9:00-16:00

09:00-09:10

Velkommen og introduktion til dagens program
Oliver Bühler, studielektor, Skovskolen, Københavns Universitet
Lars Christensen, formand Dansk Træplejeforening

09:10-10:00

Vurdering af stammestabilitet / Tree trunk stability evaluation: From VTA and SIA to Self-Referencing
Vurdering af stammestabilitet er en vanskelig disciplin og beror på mange antagelser. Hør en af de største eksperter på områder give sit bud på en pålidelig, billig og hurtig metode for vurdering af stammers brudstyrke. Oplægget holdes på engelsk.
Frank Rinn, diplomfysiker, RINNTECH

10:00-10:30

Dræning og bytræplantninger – vanskeligt men vigtigt
Dårligt eller manglende dræn er skyld i mange dårlige og døde bytræer. Asbjørn Nyholt har mange års erfaring med dræn fra plæneverdenen og gør os klogere på vandets bevægelse i jord samt faldgruber og løsninger.
Asbjørn Nyholt, hortonom, driftsleder, Kerteminde Kommune

10:30-11:00

Kaffepause

11:00-11:30

Erfaring fra Danmarks første i-Tree projekt i Næstved Kommune
Konsulent Emilie Kjær Vinther har undersøgt Næstveds bytræer med i-Tree og fortæller, hvordan kvantificering og værdisætning af bytræer kan hjælpe i dialogen og arbejdet med træer.
Emilie Kjær Vinther, konsulent og urban landskabsingeniør, Grønt Aftryk

11:30-12:00

Træer og LAR: Spændingsfeltet mellem forvaltninger, forsyninger, politikere og borgere
Vi er enige om at træer er en vigtig del af klima-løsningen. Men når der er mange aktører og interesser, kan samarbejdet blive besværligt. Ved hjælp af eksempler fra bl.a. Odense belyser Lærke Kit Sangill fra Vandcenter Syd udfordringer og løsningsmuligheder.
Lærke Kit Sangill, landskabsarkitekt, Vandcenter Syd

12:00-12:50

Frokost

13:00-13:35

Nyt om skadevoldere
Iben M. Thomsen giver som vanligt et overblik over den aktuelle skadevoldersituation, herunder bl.a. buksbomhalvmøllet og en ny svampesygdom på ceder. Iben får i år hjælp fra Lis T. Stenstrup fra Landbrugsstyrelsen, som præsenterer et nyt samarbejde med kommunerne i forhold til planteskadegørere: ”Partnerskab om sunde planter
Iben M. Thomsen, seniorrådgiver, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet
Lis Tanderup Stenstrup, akademisk medarbejder, Landbrugsstyrelsen

13:35-14:00

Værdisætning af træer med VAT19: Do’s & dont’s
VAT19 har nu stået sin prøve i forskellige sammenhæng. Men det er vigtigt at kende sine begrænsninger: Kim Tang fra DAG gør os klogere på, hvor vi trygt bør bruge VAT og i hvilke situationer VAT ikke er den rigtige metode.
Kim Tang, fagkonsulent, Danske Anlægsgartnere

14:00-14:30

Årets Bytræ
Jens Thejsen har netop været med til at udgive bind 2 af ’Træer og buske i by og land’ og præsenterer årets bytræ: Pinus sylvestris (skovfyr): En art i medvind - men ikke uden udfordringer. Hvad skal der til for at skovfyr fungerer som bytræ?
Jens Thejsen, konsulent, Natur & Landskab

14:30-15:00

Kaffepause

15:00-15:45

Træers reaktion på afskæring af grene – ny forskning og praktisk betydning
I et fælles oplæg vil Palle Kristoffersen og Christian Nørgaard Nielsen præsentere de udfordringer, man som træejer eller -forvalter møder ved at skulle fjerne større grene efter forsømt opbygningsbeskæring. Nye forskningsresultater om kallusvækst og træers barrieredannelse øger vores forståelse for sammenhængen mellem træbiologien og den bedste beskæringspraksis. Projektet blev understøttet af Nordisk Fond for Bytræer.
Palle Kristoffersen, adjungeret professor på Københavns Universitet og  slotsgartner
Christian Nørgaard Nielsen, konsulent, SkovByKon

15:45-16:00

Høstfarver – ej blot til pynt?
Høstfarver øger træers attraktivitet i det mørke efterår. Erik Dahl Kjær undrer sig over, hvorfor træer bruger energi på at danne farvestoffer så sent på året. Hvad skal der til for at vi får ’Indian Summer’ i Danmark? Og har vi måske overset gode arter?
Erik Dahl Kjær, professor, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet

Tak for i dag!

Har du spørgsmål eller input til det faglige indhold af Bytræseminaret, er du velkommen til at kontakte Oliver Bühler på olb@ign.ku.dk