18. marts 2024

Vild stigning i Kvote 2-ansøgninger til Skovskolens uddannelser

Rekordhøje ansøgertal til Skovskolens uddannelser

Der er godt nyt for skoven, naturen og de grønne områder i Danmark. Uddannelsen til Skov- og landskabsingeniør har oplevet en stigning i antallet af ansøgere på hele 122%. på Skovskolen Djursland og 70% på Skovskolen Nødebo siden sidste år. På uddannelsen til Urban landskabsingeniør er der en samlet stigning på 15%.

Udviklingen vendt

Da fristen for årets kvote 2-ansøgninger var nået den 15. marts, stod det klart, at flere ønsker at gøre en konkret forskel for et grønnere Danmark. Meget tyder derfor på, at de seneste to års faldende interesse for Skovskolens ingeniøruddannelser er vendt. Det er godt nyt for andre end bare Skovskolen, siger forstander Rasmus Kjær:
”Hvis vi skal indløse ambitionerne om bedre klima, klimatilpasning og biodiversitet i Danmark og Europa, er det helt afgørende, at der er nogen som kan omsætte de gode ideer til handling. Det er det vi uddanner til på Skovskolen”.

Skovskolens studerende har løftet en kæmpe opgave som ambassadører

På Skovskolen har studerende og medarbejdere under overskriften ”Danmarks vildeste undervisning” sammen kæmpet for at udbrede kendskabet til Skovskolens uddannelser. Især har studerende ydet en kæmpe indsats ved online-kommunikation, Åbent hus og ved opsøgende at tage rundt i landet for at fortælle om uddannelserne.

”Der er ingen tvivl om, at vores studerende bærer en stor del af æren for, at uddannelserne har fanget andre unges opmærksomhed. Vi plejer at sige, at vi uddanner mennesker, der kan få ting til at ske, og vores studerende har bestemt vist, at de formår at skabe opmærksomhed, når der er behov for det”, fortæller forstanderen.

Fra nu af er der åbent for ansøgninger til kvote 1. Ansøgningsfristen i kvote 1 er 5. juli 2024.