5. september 2024

Studiepraktik - en tryllestav i studievalget

STUDIEPRAKTIK

Er det her studie noget for mig eller ej? Det spørgsmål giver to dages studiepraktik ofte et klart svar på. Studiepraktik finder sted hvert år i uge 43, og for de fleste er det en god måde at blive mere sikker i sit studievalg på.

Studieliv

Ideen i studiepraktik er simpel: Deltag i to dages undervisning sammen med de studerende på det studie, du overvejer at vælge, snus til studiemiljøet og få et indtryk af undervisningsformen og fagene. Igen i år tager Skovskolen i uge 43 imod en håndfuld studerende i to dages studiepraktik. 

Et klart billede af hverdagen på studiet

Som studievejleder på Skovskolen taler Tina Bek Finding ofte med potentielle studerende, der er i tvivl om, hvilket studie, de skal vælge. Studiepraktik er et populært tilbud, og lidt af en tryllestav i studievalget, fordi det giver et klart billede af hverdagen på studiet:
"De fleste, der kommer i studiepraktik, føler en større sikkerhed i deres studievalg. En afklaring af, om studiet er noget for dem eller ej. At deltage i hverdagen og undervisningen giver et dybere indtryk af uddannelsen og faget, end man kan få på andre måder, og en mulighed for at opleve, hvordan den teoretiske viden arbejder sammen med den praktiske og virkelige verden", siger Tina Bek Finding. 

Læring - og lyst til at lære mere

En af dem, der har haft glæde af at deltage i studiepraktik, er Alexander Groth: "Til studiepraktik lærte jeg en del på kort tid, på trods af, at jeg aldrig havde troet, at jeg skulle tage en videregående uddannelse efter en hård tid på gymnasiet. Men studiepraktik gjorde mig sulten efter at komme tilbage og lære på måde, man lærer på Skovskolen. Så det var både jeg, men også mine forældre glade for", siger Alexander Groth, der i dag der læser til urban landskabsingeniør.

Tilbuddet om studiepraktik gælder alle videregående uddannelser, og tilmeldingen foregår via studiepraktik.dk:

For mig var studiepraktik prikken over i'et. Jeg var i tvivl om uddannelsen var noget for mig, men jeg blev positivt overrasket over miljøet på Skovskolen. Naturen og undervisningsmiljøet dragede mig. De studerende på fjerde år skulle fremlægge en af dagene, og det gav mig et indblik i, hvad de havde lært, og især hvad det kunne bruges til. Til undervisningen så jeg, hvordan hverdagen er på studiet, og jeg oplevede inspirerende lærere og undervisning.

Alexander Groth, studerende på urban landskabsingeniør

Emner