7. februar 2022

Studerende vinder priser for viden om hybridlærk og naturnær skovdrift

Prisvindere Løvenholmprisen 2022
Clara Ryge Carlsen (tv.) og Rasmus Bjørnebo Neidhardt (th.) modtog Løvenholmprisen 2022 overrakt af Daniel Hintz, Løvenholm Gods (midt)

Fire skov- og landskabsingeniørstuderende har vundet priser for deres brugbare og velformidlede bachelorprojekter

Årets Løvenholmpriser blev overrakt til praktikværtaften 7. februar på Skovskolen Eldrupgård. 1. prisen på 20.000 kroner gik til Rasmus Bjørnebo Neidhardt for projektet ’Anlæg af et kombineret proveniens- og produktionsforsøg i hybridlærk”.

Hvilke provenienser af hybridlærk vokser bedst?

At kunne bidrage til en vigtig problemstilling i skovbruget har motiveret Rasmus Bjørnebo Neidhardt undervejs: ”Træ er fremtiden, og vi skal bruge mere træ. Samtidig importerer vi i Danmark omkring 80 procent af det træ, vi bruger. Derfor synes jeg det gav mening i mit projekt at se på hybridlærk og skaffe viden om, hvilke provenienser, der vokser bedst”.

Prisen blev overrakt af Daniel Hintz fra Løvenholm Gods, som fremhævede den gode formidling i projektet og bemærkede, at projektet er direkte anvendeligt som opslagsværk i branchen.
Se hele projektet her ’Anlæg af et kombineret proveniens- og produktionsforsøg i hybridlærk

Kan naturnær nåleskovsdrift betale sig?

Clara Ryge Carlsen vandt 2. prisen på 5.000 for projektet ”Eksempler på økonomisk og strukturel udvikling i naturnær nåleskovsdrift”. Om sin motivation for projektet siger Clara Ryge Carlsen: ”Økologi og økonomi i skovdrift interesserer mig. Vi har hørt så tit, at naturnær skovdrift – det er der ikke nogen penge i. I mit projekt satte jeg mig for rent faktisk at regne på det, så vi har viden at træffe beslutninger ud fra. En af konklusionerne er, at det i nogle tilfælde godt kan betale sig at lave naturnær skovdrift”.

Daniel Hintz fra Løvenholmfonden bemærkede, at Clara Ryge Carlsen trods et emne, der trækker på mange meninger, har begået et velunderbygget og velskrevet projekt uden ”synsninger”.
Se hele projektet her ’Eksempler på økonomisk og strukturel udvikling i naturnær nåleskovsdrift

Tidligere i år vandt Joachim Halfdan Krogh Krüger og Christoffer Lund Jensen Atlas-prisen for deres bachelorprojekt ”En undersøgelse af hybridlærk på råtræsmarkedet”.

OM LØVENHOLMPRISEN

• Uddeles årligt af Løvenholm Fonden
  • Gives til opgaver, der behandler driftsøkonomiske, skovdyrkningsmæssige eller innovative bud på samfundsmæssige udfordringer i skovbruget
  • Priserne er på hhv. 5.000 og 20.000 kroner og overrækkes til praktikværtaften på Skovskolen Eldrupgård