12. september 2024

Nu kan du tage enkeltfag på Skovskolen

ENKELTFAG

Nu kan du tage enkeltfag på uddannelserne til skov- og landskabsingeniør og urban landskabsingeniør. Underviser Nick Leyssac glæder sig over muligheden og den variation, det giver i undervisningen, når deltagerne kommer med forskellige faglige baggrunde.

Hjulspor på skovvej
Nye veje i dit arbejdsliv? Nu kan du læse enkeltfag på Skovskolens uddannelser

Hvem er muligheden for at tage enkeltfagskurser relevant for?

"Enkeltfagskurser er en mulighed for dig, som mangler specifikke kompetencer inden for et område, eller bare er nysgerrig på at lære noget uden for dit eget fagområde. Det kan være, at du overvejer et karriereskift, vil løfte en flig og blive fagligt klædt på, inden du tager springet".

Følges man med de studerende på fuld tid, når man læser enkeltfag?

"Ja. Som studerende på enkeltfag følger man kurserne sammen med vores fuldtidsstuderende, og indgår i studiegrupper og ekskursioner på lige fod. Det giver en god dynamik på holdet, når studerende udefra udfordrer og spørger ind til faglige dogmer og jargon. Som underviser har jeg været glad for de enkeltfagsstuderende, vi har haft i nogle af vores naturforvaltningsfag. Det er godt for undervisningen, når erhvervsaktive indgår i undervisningen - både for os som undervisere og de andre studerende".

Udendørs undervisning

Kan man komme tilbage til Skovskolen og tage enkeltfagskurser, hvis man allerede er uddannet fx skov- og landskabsingeniør?

Ja, det må man i princippet godt, hvis det er et kursus, man ikke har i forvejen, og man er indstillet på at tage det som enkeltfag med egenbetaling. Det kan aldrig blive en del af ens oprindelige eksamensbevis, men man får det som et enkeltfagsbevis.