Sådan ansøger du
på Naturvejlederuddannelsen

For at starte på naturvejlederuddannelsen, skal du først ansøge om optagelse. Når du er optaget, kan du tilmelde dig dit første modul.

For at blive optaget på naturvejlederuddannelsen skal du have en af følgende uddannelser eller relevant uddannelse på samme niveau:

• Erhvervsuddannelse
  • Grunduddannelse for voksne (GVU)
  • Gymnasial uddannelse

Du skal desuden have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.

Du kan søge om optagelse på naturvejlederuddannelsen året rundt.

Vi vurderer ansøgningerne løbende, og du får svar inden en måned efter du har ansøgt. Søger du inden den første mandag i en måned, får du svar inden den første mandag i måneden efter.

Vi modtager ansøgninger til ledige pladser frem til studiestart, som er i februar hvert år. Ansøger du sent, foretager vi en konkret vurdering af, om vi kan nå at få dig registreret korrekt og opkrævet betaling inden modulstart.

Du har mulighed for at ansøge om merit fra beståede uddannelseselementer fra en anden videregående uddannelse. Merit kan som udgangspunkt ikke erstatte naturvejlederuddannelsens obligatoriske moduler. Merit afgøres af studielederen på baggrund af en faglig vurdering.

Naturvejlederuddannelsen er ikke SU-berettiget, men du har andre støttemuligheder:

Statens voksenuddannelsesstøtte

Er du i arbejde, og har du en kort videregående uddannelse, kan du søge Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU). For at få SVU skal du deltage i et uddannelsesforløb, som er tilrettelagt på heltid.

Kompetencefonde

Der kan være flere muligheder for at søge fondsmidler til din efteruddannelse. De fleste overenskomster indeholder en aftale om en kompetencefond. Tjek, om en af disse passer på dig:
Den kommunale kompetencefond
Den regionale kompetencefond
Den statslige kompetencefond
Industriens kompetenceudviklingsfond
Bygge- og anlægsbranchens kompetencefond

Støtte som ledig

Når du er arbejdsledig, kan du i nogle tilfælde få dit jobcenter til at betale for din efteruddannelse. Du skal kontakte din sagsbehandler i jobcenteret eller a-kassen for at høre om dine muligheder. I nogle regioner er enkelte af Naturvejlederuddannelsens moduler skrevet på positivlisten. Det er en regional uddannelsespulje, som viser jobrettede kurser og uddannelser inden for fag med gode jobmuligheder i regionen.

Omstillingsfonden

Faglærte, ufaglærte og folk med korte/mellemlange videregående uddannelser har med omstillingsfonden mulighed for at opnå et kvalifikationsløft ved at deltage i bl.a. akademiuddannelser. Der er mulighed for at få op til 10.000 kr. årligt.
Læs mere om omstillingsfonden her

Du ansøger optagelse på naturvejlederuddannelsen ved at udfylde ansøgningsblanketten nedenfor. I ansøgningsblanketten beskriver du din uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring og uploader dokumentation for at du opfylder adgangskravene. Du hører fra os, hvis vi mangler oplysninger.