7. juni 2021

Friluftscertificering

– En certificering i natur, friluftsliv og motorik

Veludviklet grundmotorik er vigtig for børns udvikling og læring, og fundamentet for en god start på skolelivet. I naturen og uderummet kan børn opleve og lære gennem undren, eksperimenter og kropslig bevægelse med alle sanser i spil.

Målet med certificeringen er at udvikle og kvalificere jeres pædagogiske praksis i spændingsfeltet mellem motorik, natur og friluftsliv således, at jeres børns forhold til naturen styrkes.

Masser af ny viden

Der er mange fordele ved at blive certificeret som friluftsinstitution. I opnår at:

  • Viden om natur, friluftsliv og motorik og hvordan det kan understøtte børns alsidige udvikling både mentalt og fysisk
  • Fælles udvikling af pædagogisk udeliv, herunder uderumsledelse og et aktivitets-årshjul.
  • Udvikling af jeres legeplads og udemiljøer til nye lege og læringsmuligheder
  • udvikle et grundlag for jeres fremtidige arbejde med udeliv, bæredygtighed og naturdannelse
  • få inspiration til udendørs aktiviteter med fokus på sanser, sprog, science, udfordrende leg og pædagogens rolle
  • Højne jeres naturfaglige niveau, der gør jer i stand til at lave aktiviteter i naturen året rundt.

 

I skal vælge en certificering hos os hvis I som institution gerne vil sætte fælles fokus på øget naturtilknytning gennem naturforståelse, mestring af udeliv og en mulighed for at tale fælles pædagogisk praksis.

Certificeringen formål er at understøtte naturdannelse for voksne og børn, både ude og inde og med plads til alle læreplanstemaer og personalets forskellige styrker.

Utallige undersøgelser viser i disse år at børns adgang til natur er betydelig mindre end tidligere. Undersøgelser viser også at institutionen spiller en væsentlig rolle i børne mulighed for naturdannelse. Styrken i daginstitutionerne er fokus på dannelse af det hele menneske, Derfor er det i stigende grad i institutionerne, at vi kan sikre naturdannelse i det brede perspektiv.

Friluftscertificeringen inspirerede Børnehuset Udeliv til nye læringsrum
Se side 27 i Fagbladet Børn & Unge, nr. 02, 11. februar 2019.

De første friluftscertificerede børnehaver i Næstved
Nyhederne, TV2 ØST, 7. januar 2025.

Værdier og fokusområder

Vi har nogle værdier og fokusområder, der er gennemgående for certificeringen i natur og udeliv. Det betyder at vi gensidigt har følgende forventninger til hinanden:

Værdi/fokus

Vi går op i…

Derfor kræver vi af jer at I…

Kropslighed

Teori skal være kropsliggjort. Teori står aldrig alene

Skriver ned, reflekterer over teori i praksis

Undersøgende

Ikke nødvendigvis at give svar, men skabe forundring og nysgerrighed

 

Går væk fra planen og griber de pædagogiske øjeblikke. Slipper kontrollen og tør at eksperimentere og følge barnets spor og naturen/landskabets muligheder

Naturfaglighed

At klæde jer på til at få en større naturforståelse end jeres udgangspunkt

Træner og øver jer mellem gangene. Gør noget andet end i plejer

Stedorienteret

At inspirere til at bruge nærområdet uden for legepladsen og til udvikling på legepladsen

Oversigt over jeres nærområde og gode steder og koordinering i dagligdagen for at I kan komme afsted

 

At lave synlige forandringer på legepladsen (Nye regler, nye strukturer, nye faciliteter)

Fællesskab

Fælles sprog og ejerskab for at skabe forandring

Reflekterer over jeres forskellige styrker og husk at ”Styrken hos den enkelte ikke gør den anden svag”

Formidling

Formidling og synlighed af jeres proces

”Synlighed gør ejerskab”

Har lyst til at vise jeres nye viden frem og fortælle om det til børn, forældre og kollegaer

 

 

Indholdsmæssigt befinder certificeringen sig i et spændingsfelt mellem natur, motorik og friluftsliv. I får viden og færdigheder inden for:

  • Børns naturdannelse
  • Større naturforståelse
  • Børns motoriske udvikling
  • Læring gennem krop, bevægelse og sanser
  • Risikofyldt leg og omgivelsernes potentialer på legeplads og nærområde
  • Pædagogen som kropslig rollemodel
  • Natur- og friluftsaktiviteter i forskellige årstider

I får tid og mulighed for fælles pædagogisk-didaktisk refleksion og samtale om motorik, natur og friluftsliv. Og I vil undervejs i forløbet undersøge jeres egen praksis. Endelig vil I arbejde med at formulere en fælles politik for motorik, natur og friluftsliv i jeres institution.

Aktionslæring

Forløbet starter med et indledende møde, hvor vi i fællesskab afklarer forventninger og rammer. Vi tilrettelægger forløbet efter jeres ønsker og mål, samt jeres kompetencer og erfaringer med at arbejde med området motorik, natur og friluftsliv. Det indledende møde danner udgangspunkt for at tilrettelægge det specifikke certificeringsforløb med vægt på de områder, som I ønsker at arbejde med.

Mellem undervisningsgangene arbejder I ud fra en aktionslærende tilgang med afprøvning af nye aktiviteter og fælles refleksion med fokus på at udvikle jeres pædagogiske praksis.

Se kort (3 min.) film om aktionslæring på emu.dk.

Branderup Idræts- og naturbørnehave blev Danmarks første certificeret friluftsinstitution – Artikel bragt på www.dr.dk, 2. december 2016.

 

Forløbet starter med et indledende møde, hvor vi i fællesskab afklarer forventninger og rammer. Vi tilrettelægger forløbet efter jeres ønsker og mål, samt jeres kompetencer og erfaringer med at arbejde med området motorik, natur og friluftsliv. Det indledende møde danner udgangspunkt for at tilrettelægge det specifikke certificeringsforløb med vægt på de områder, som I ønsker at arbejde med.

Mellem undervisningsgangene arbejder I ud fra en aktionslærende tilgang med afprøvning af nye aktiviteter og fælles refleksion med fokus på at udvikle jeres pædagogiske praksis.

Se kort (3 min.) film om aktionslæring på emu.dk.

Branderup Idræts- og naturbørnehave blev Danmarks første certificeret friluftsinstitution – Artikel bragt på www.dr.dk, 2. december 2016.

 

 

 

Certificeringen udbydes af Skovskolen, Københavns Universitet.

Varighed

Certificeringsforløbet forløber over et år. Forløbet består af en opstartsdag og fem undervisningsgange. Efter to år kan I vælge at gennemføre en re-certificering.

Når en institution vælger at blive certificeret kan man sideløbende tilkøbe individuel certificering til dem der ønsker det. Det kræver at medarbejderen udarbejder en personlig portofolio med dokumentation og refleksion over praksis.

Undervisningen foregår typisk aften, som regel kl. 17 – 20. Det første certificeringsgang ligger typisk på en personaledag, hverdag eller weekend. Det kan foregå i institutionen, et andet selvvalgt sted eller man kan besøge Skovskolen.

Et certificeringsforløb kan eksempelvis se sådan ud:

Deltagere

I kan være op til max 30 deltagere. I må gerne være op til tre institutioner, der slår jer sammen. Alle medarbejdere skal deltage i forløbet for at sikre at læring og aktiviteter implementeres i den daglige praksis.

Pris

Prisen er 80.000 kr. for et certificeringsforløb. Flere institutioner kan godt gå sammen og fordele beløbet mellem sig.

En individuel certificering er 1500 kr. pr. medarbejder

Hvis man på første certificeringsgang er på Skovskolen, kan man tilkøbe forplejning.

 

 

 

Jeg har slet ikke kigget på mit ur i dag. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været på et kursus hvor jeg ikke kiggede på klokken i løbet af dagen – det har været rigtig godt og spændende.

Lene Gudbergsen, pædagog i Børnehuset Eremitagen og deltager på friluftscertificeringsforløb

Emner