Biotop- og vildtplejer

På speciale biotop- og vildtplejer arbejder du med pleje af naturen, så du forbedrer vildtets levesteder.

Du lærer at anlægge og passe områder, hvor vildtet færdes som for eksempel vådområder og forskellige beplantninger. Et andet vigtigt emne i din uddannelse er at pleje og regulere vildtbestande eksempelvis ved udsætning af vildt, fodring eller afskydning.

Du kommer også til at arbejde med planlægning af jagt og lærer, hvordan du både opdrætter og udsætter fjervildt som for eksempel fasaner og agerhøns samt forvaltning af et områdes hjortevildt.

Som uddannet skov- og naturtekniker med speciale biotop- og vildtplejer kan du komme til at arbejde på godser og ejendomme med pleje og pasning af områdets vildtbestande.

Biotop- og vildtplejer er for dig, der har interesse for vildt og vil pleje naturen, så du er med til at sikre, at vildtet og dyrelivet trives som helhed.

Fag på Biotop- og vildtplejerspecialet

Oplæringsmål for uddannelsen

Da uddannelsen veksler mellem skole og oplæring, er der lige som på skoledelene sat nogle faste mål, som du skal nå igennem i oplæringen.
Du kan finde oplæringsmålene i oplæringserklæringerne her