18. januar 2021

Shetlandsponyer flytter ind på Skovskolen

Shetlandsponyer græsser ved Skovskolen

Studerende og medarbejdere på Skovskolen har fået nye naboer: De tre shetlandsponyer Picasso, Brownie og Leggerting skal bo på Sletten på Skovskolen i vinterhalvåret for at pleje naturen

Nu får Skovskolens studerende endnu bedre udsigt fra undervisningslokalerne: I januar rykkede tre shetlandshingste ind på Sletten, hvor de ved at gnaske løs skal stå for naturplejen, så det beskyttede overdrev ikke springer i skov eller vokser til i krat.

Ponyer på vintergræsning
Den første græsningsperiode bliver relativt kort, da hestene er kommet på arealet i januar 2021. Håbet er, at hestene kan gå på arealet indtil de skal på sommerarealer, bl.a. ved Dronningens Bøge.

I de kommende år er det planen, at hestene kommer på Sletten omkring udgangen af oktober for at græsse, indtil der ikke er mere mad til dem. Når græs og urter er spist, vil de forhåbentlig bide en hel del på vedopvækst, så krattene bliver holdt nede og trykket lidt tilbage. Over tid vil Skovskolen vurdere, om hestene får brug for lidt hjælp til at holde krattene tilbage.

Guld værd for undervisningen
Det er Louise Roum og Nick Leyssac, undervisere på skov- og landskabsingeniøruddannelsen, der har ansvaret for græsningen, og de  glæder sig over mulighederne i det nye projekt:
”Sletten er på mange måder vores undervisningslokale på tværs uddannelser både når vi underviser i plantekendskab, viden om naturtyper og hvordan man udfører naturplejeopgaver i praksis. Med shetlandsponyer, der græsser på Sletten, har vi et godt eksempel på naturpleje lige uden for døren. Sammen med de studerende kommer vi til at følge naturens udvikling på Sletten år for år, og se hvilken forskel græsningen gør, og om hestene får brug for lidt hjælp til kratrydning", siger Louise Roum.

Stadig plads til Naturens Dag
Om sommeren tages store dele af indhegningen ned. Det valg er blandt andet taget for at tilgodese alle dem, der bruger Sletten til større arrangementer, fortæller Louise Roum:
”Med naturpleje som fx græsning er det altid vigtigt at tage hensyn til dem, der bruger arealet. Om sommeren har vi brug for Sletten til større arrangementer som fx Naturens Dag og teambuilding i naturen for virksomheder, der kommer her. Vi har også valgt at føre indhegningen uden om egetræerne i skovbrynet, for de bruges til undervisning i træklatring, og det er ikke så fedt, hvis hestene lægger en pære på ens klatregrej. På den måde kan de studerende lære om, hvordan man i praksis arbejder med naturpleje og tager så meget hensyn til områdets brugere som muligt”.

Oplev shetlandsponyerne

Går I tur på Skovskolen, er I velkomne hos de små shetlandsponyer, som er nogle af verdens mindste heste, fortæller Louise Roum:
”Bare gå ind, og nyd synet af de små heste, der går og hygger sig. Hvis man går hen imod hestene og de går væk, skal man lade dem være. Hvis de går hen mod en, er de bare nysgerrige efter at se, hvem der er kommet på besøg. Man behøver ikke blive bange - de gør ikke noget. Lad være med at fodre dem eller tage plastikposer med ind, der ligner foder – hele ideen er, at de skal hjælpe med at holde buske og urter nede. Hvis hestene bliver fodret, bliver de mere opsøgende og det kan for nogle give en dårlig oplevelse, som vi gerne vil undgå. Hvis du har hund med, er det vigtigt, at du holder den i kort snor, så hestene ved, hvor den hører til, og ikke bliver urolige”.