29. september 2022

Skovskolen skal have ny forstander

Forstander Thomas Færgeman
Skovskolens forstander, Thomas Færgeman, skifter til Fugleværnsfonden

Skovskolens forstander Thomas Færgeman har opsagt sin stilling. Han skal være ny direktør for Fugleværnsfonden, hvor han skal stå i spidsen for fondens 23 reservater, ligesom han bliver leder af fondens sekretariat.

’Jeg ønsker først og fremmest Thomas tillykke med det nye job. Og dernæst skylder vi Thomas stor tak for hans store indsats på Skovskolen i de sidste 5½ år. Thomas efterlader en skole i rigtig god gænge, med en sund økonomi, en stærk ledelse og med en virkelig flot sammensætning af vigtige landsdækkende grønne uddannelser’, siger Claus Beier, institutleder på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning (IGN), som Skovskolen er en del af.

Skovskolen med helt i front

Claus Beier fremhæver, at Skovskolen i Jylland er blevet markant styrket under Thomas’ ledelse med nye udbud af uddannelser til skov- og landskabsingeniør og til vildtforvalter. Derudover har Skovskolen netop fået ret til at udbyde en ny naturvejlederuddannelse.

Thomas har med sin stærke politiske næse og i samarbejde med Skovskolens dygtige medarbejdere formået at sikre en vigtig udvikling af regionale og praksisorienterede uddannelsestilbud i en tid, hvor det politiske ønske netop er flere uddannelsespladser uden for de store byer.

Claus Beier Institutleder, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning

’Thomas har med sin stærke politiske næse og i samarbejde med Skovskolens dygtige medarbejdere formået at sikre en vigtig udvikling af regionale og praksisorienterede uddannelsestilbud i en tid, hvor det politiske ønske netop er flere uddannelsespladser uden for de store byer. Her er Skovskolen med helt i front med tilbud, der spænder fra skovdyrkning over naturformidling til drift med biodiversitet som hovedformål. Skovskolen har derfor i dag en profil, der passer perfekt til dagens store dagsordener om klima, biodiversitet og den rekreative brug af naturen’, siger Claus Beier.

En robust brancheskole

Thomas Færgeman ser med glæde tilbage på sin tid på Skovskolen, som i dag står som en robust brancheskole med tilbud til alle, der gerne vil have en fremtid i den grønne sektor, og samtidig med et stærkt ophæng i KUs universitære miljø på området. ’Skovskolen tilbyder alt fra korte kurser i brug af motorsav over erhvervsuddannelse til lange videregående heltids- og efteruddannelser inden for grøn forvaltning og formidling. Jeg er stolt over de resultater, jeg har nået sammen med Skovskolens medarbejdere og jeg kommer helt sikkert til at savne mine dygtige kolleger både på skolen og på resten af universitetet. Samtidig glæder jeg mig til arbejdet i Fugleværnsfonden, hvor jeg får mulighed for at arbejde ”hands on” med naturforvaltning og naturformidling og dermed skabe et rigere fugleliv, som alle med kærlighed til naturen får glæde af’, siger Thomas Færgeman.

Uddannelseschef Rasmus Kjær konstitueres som forstander

Thomas Færgeman forlader Skovskolen med udgangen af oktober og den 1. november 2022 konstitueres uddannelseschef Rasmus Kjær som forstander. Stillingen som forstander opslås snarest.

Institutleder Claus Beier

Forstander Thomas Færgeman