7. juni 2021

Friluftscertificering

– natur, udeliv og motorik

God motorik er vigtig for børns udvikling og læring, og fundamentet for en god start på skolelivet. I naturen og uderummet kan børn opleve og lære gennem undren, eksperimenter og kropslig bevægelse med alle sanser i spil.

Masser af ny viden

Der er mange fordele ved at blive certificeret som friluftsinstitution. I opnår at:

• få viden om hvordan motorik, natur og friluftsliv udvikler børn mentalt og fysisk
  • udvikle og kvalificere jeres pædagogiske arbejde med motorik, natur og friluftsliv
  • omsætte den fælles læring direkte til børnegruppen og brugen af jeres udeområder
  • udvikle et grundlag for jeres fremtidige arbejde med udeliv, bæredygtighed og naturdannelse
  • få inspiration til udendørs aktiviteter med fokus på sanser, science, udfordrende leg og pædagogens rolle

Ophold og aktiviteter i naturen har en positiv effekt på børns motoriske udvikling, giver mulighed for at opleve og lære gennem brug af alle sanser og nedbringer sygefravær. Danske børn starter i daginstitution tidligere end fx børn fra de øvrige nordiske lande. Derfor er det i stigende grad i institutionerne, at vi skal sikre grundlaget for det hele menneskes udvikling og læring.

Friluftscertificeringen inspirerede Børnehuset Udeliv til nye læringsrum
Se side 27 i Fagbladet Børn & Unge, nr. 02, 11. februar 2019.

Indholdsmæssigt befinder certificeringen sig i et spændingsfelt mellem natur, motorik og friluftsliv. I får viden og færdigheder inden for:

• Børns motoriske udvikling
  • Læring gennem krop, bevægelse og sanser
  • Udendørsmiljøer der opfordrer til udfordrende leg
  • Natur- og friluftsaktiviteter i forskellige årstider

I får tid og mulighed for fælles pædagogisk-didaktisk refleksion og samtale om motorik, natur og friluftsliv. Og I vil undervejs i forløbet undersøge jeres egen praksis. Endelig vil I arbejde med at formulere en fælles politik for motorik, natur og friluftsliv i jeres institution.

Forløbet starter med et indledende møde, hvor vi i fællesskab afklarer forventninger og rammer. Vi tilrettelægger forløbet efter jeres ønsker og mål, samt jeres kompetencer og erfaringer med at arbejde med området motorik, natur og friluftsliv. Det indledende møde danner udgangspunkt for at tilrettelægge det specifikke certificeringsforløb med vægt på de områder, som I ønsker at arbejde med.

Mellem undervisningsgangene arbejder I ud fra en aktionslærende tilgang med afprøvning af nye aktiviteter og fælles refleksion med fokus på at udvikle jeres pædagogiske praksis.

Se kort (3 min.) film om aktionslæring på emu.dk.

Branderup Idræts- og naturbørnehave blev Danmarks første certificeret friluftsinstitution – Artikel bragt på www.dr.dk, 2. december 2016.

Certificeringen udbydes af Skovskolen, Københavns Universitet.

Varighed

Certificeringsforløbet har en varighed på i alt 30 timer og forløber over et år. Forløbet består af en hel opstartsdag, fem undervisningsgange, og en hel afslutningsdag. Efter to år kan I vælge at gennemføre en recertificering. Et certificeringsforløb kan eksempelvis se sådan ud:

Deltagere

I kan være op til max 30 deltagere. I må gerne være op til tre institutioner, der slår jer sammen. Alle medarbejdere skal deltage i forløbet for at sikre at læring og aktiviteter implementeres i den daglige praksis. Undervisningen foregår typisk aften eller weekend.

Pris

Priser er 75.000 kr. for et certificeringsforløb. Flere institutioner kan godt gå sammen og fordele beløbet mellem sig.

Jeg har slet ikke kigget på mit ur i dag. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været på et kursus hvor jeg ikke kiggede på klokken i løbet af dagen – det har været rigtig godt og spændende.

Lene Gudbergsen, pædagog i Børnehuset Eremitagen og deltager på friluftscertificeringsforløb