Mød de studerende
Mød de studerende og find inspiration til at træffe dit valg:
Det, vi brænder for, er det, vi lykkes med
Mette Møller er midtvejs i friluftsvejlederuddannelsen. Hun arbejder til daglig i en udflytterbørnehave med fokus på natur og sundhed. Mette oplever fuld opbakning til uddannelsen fra både chef og kollegaer. Betalingen for uddannelsen deler hun med børnehaven.
”Min chefs holdning er, at det, vi brænder for som pædagoger, også er det, vi lykkes med for børnene. Alle vi ansatte i Sejlhuset har interesse for naturen, så da jeg gerne ville finde mere viden og lære flere færdigheder inden for natur og friluftsliv, var der fuld opbakning.”
Det fortæller Mette Møller, som er pædagog i institutionen Sejlhuset, der ligger i Ørestad. Her kommer børnene dagligt ud til lokationer uden for storbyen tæt på skov og strand.
Aftale m,ed chefen
Mette indgik en speciel aftale med sin chef, da hun skulle starte på uddannelsen.
”Vi aftalte, at de tre moduler, der er mest relevante for børnehaven, står børnehaven for. De resterende tre, som umiddelbart mest er for min egen udviklings skyld, betaler jeg selv.”
Kollegerne får også ny viden fra min uddannelse
Mette Møller er nu halvvejs, og har netop afsluttet modulet ’Friluftstradition og pædagogiske projekter’. Både det modul og de to foregående har sat teori på og forståelse for det, de i forvejen gør i børnehaven. Og det har givet Mette nye færdigheder i forhold til at finde på aktiviteter med børnene. Så mange, at kollegerne nu spørger hende til råds.
Bliver spurgt til råds
”Vores store legeplads bygger vi hele tiden på. Her har mine kolleger fået en anden tilgang til mig. De spørger mig meget til råds og får på den måde også glæde af det, jeg har lært. I det hele taget har jeg fra starten oplevet meget stor opbakning fra mine kolleger til, at jeg tager Friluftsvejlederuddannelsen. Hver gang, jeg har været afsted, har de spurgt løs om det, vi har gennemgået. Det har været meget motiverende at opleve.”
Skal bare nedskalere
Selv om de næste tre moduler (friluftsaktiviteter, specialet og den afsluttende opgave) er for egen regning, er Mette sikker på, at hun får viden med sig, hun han bruge i børnehaven.
”Jeg har allerede nu oplevet, at det, jeg måske ikke troede, var så relevant for mit daglige arbejde, har vist sig at være det alligevel. Man skal bare nedskalere det, så det passer til små børn. En friluftsoplevelse behøver jo fx ikke for dem inkludere en overnatning. Tid er helt anderledes for dem, så en dag i skoven med forskellige aktiviteter kan for dem være en stor oplevelse.”
Mette er i gang med at undersøge, om der er muligheder for en bruttolønsordning, der gør de sidste moduler lidt billigere for hende.
Mette Møller
- Født 1983
- Pædagog i Sejlhuset, Ørestad
- Midtvejs i uddannelsen til friluftsvejleder
Fra karrieremenneske til fri fugl med fokus på naturen
Jens Aage Skare Nielsen har en mission om at få flere børn og unge ud i det fri. Derfor sagde han farvel til en lovende erhvervskarriere og goddag til et helt nyt liv; først som skolelærer og nu som selvstændig og fuldtidsstuderende på friluftsvejlederuddannelsen.
Med fire børn og en hustru med eget firma var det en stor beslutning for Jens Aage, da han i 2013 forlod sit gode karrierejob i A.P. Møller Maersk – efter 22 år i firmaet.
”Det var en rigtig god tid hos Maersk, men jeg var indstillet på, at det næste kapitel af mit arbejdsliv skulle bruges på noget helt andet.
Beslutningen handlede i høj grad om, at jeg ville prioritere familien og beskæftige mig med noget, der gav mere mening for mig. Og hvad giver mere mening, end at være med til at danne og uddanne den næste generation?
Lærer og viceskoleleder
Derfor valgte jeg i første omgang uddannelsen til skolelærer. Jeg blev færdig som lærer i 2016 og har efterfølgende arbejdet knap to år som lærer og viceskoleleder.
Det var en fantastik tid, men mine ambitioner om, at vi skal have flere naturoplevelser og mere friluftsliv tilbage i de unge menneskers liv, trak mig til Skovskolen.”
Man kan altid lære nyt
Jens Aage har valgt at tage friluftsvejlederuddannelsen på fuld tid. Han er derfor taget modulerne basisfriluftsliv og friluftsaktiviteter lige efter hinanden. Og han nyder, at han stadig kan udfordres.
”Det har været fedt at møde en masse andre studerende, der brænder for naturen, for formidling og friluftslivet generelt. Og det har været godt at opleve, at jeg stadig kan udfordres og lære nyt indenfor et felt, som jeg egentlig troede, at jeg mestrede rimelig godt. Men man kan altid lære nyt. Og jeg så elsker at videregive den nye læring til vores fire drenge.”
Flere naturoplevelser til børn og unge
I foråret 2018 blev Jens Aage selvstændig. Han arbejder blandt andet som konsulent for Body Mind Academy, der har et erklæret mål om at styrke trivslen for børn og unge i og uden for det danske uddannelsessystem.
”Jeg har en tro på, at flere oplevelser i naturen giver den næste generation et andet forhold til de store udfordringer, menneskeheden står overfor og bedre forudsætninger for at tackle dem.
Og så tror jeg, at naturen har en positiv, healende effekt på os mennesker, som vi ikke skal negligere med de livsstilssygdomme, vi også kæmper med.”
Jens Aage Skare Nielsen
• Født 1969 i Kolding
• Gift med fremtidsforsker Anne Skare Nielsen og far til fire drenge
• Tidligere selvstændig i The Gentle Giant - i dag SFO-leder i Dragør
• Formand for Dansk Rugby Union
"Jeg fik øjnene op for hvad udeskole kan"
For folkeskolelærer Jacob Nøhr Schubart blev arbejdet med udeskole en øjenåbner - og vejen ind på Friluftsvejlederuddannelsen
”Det var i min tid som lærer på en folkeskole på Nørrebro, at jeg fik øjnene op for, hvad udelivet kan. En hel skoledag om ugen kørte jeg udeskole igennem hele 1. og 2. klasse. Jeg blev både fagligt og personligt betaget af, hvor meget eleverne fik ud af udedagene. Det var den bedste dag i ugen, både for eleverne og for mig.
Fra en kollega hørte jeg om friluftsvejlederuddannelsen, og jeg vidste med det samme, at det var den vej, jeg skulle gå. Jeg skulle dog lige igennem et par andre projekter først – bl.a. blev jeg far – før jeg kunne tage orlov og starte på uddannelsen på fuld tid.
Det var fedt at specialisere mig og få en masse konkrete og praktiske færdigheder, efter at jeg i flere år havde været generalist. Det er en meget praktisk anvendelig viden og kunnen, jeg har fået. Og det betyder noget for min troværdighed, når jeg står med en gruppe, at jeg har bevis på min faglighed.
Det er ikke kun det praktiske friluftsliv, jeg har fået indsigt i, men også sikkerhed og ikke mindst pædagogik. Her har jeg fået udbygget mit syn på læring og på det særlige, som uderummet tilbyder i en lærings -og formidlingssammenhæng.”
Jacob Nøhr Schubart, 41 år, tidligere lærer, projektleder i DGI for projektet ”Natur, der bevæger” og i dag underviser på Friluftsvejlederuddannelsen
En unik kombination
Biolog Didde Dalkvist har valgt at bygge en uddannelse som friluftsvejleder oven på sin uddannelse som biolog
"Friluftsvejlederuddnanelsen giver en unik kombination med min biologiske baggrund. Samtidig ser jeg uddannelsen som et retningsskifte for at kunne opnå mit drømmejob, hvilket ikke er på et kommunekontor, men ude i naturen.
Jeg håber, at min begejstring for naturen kan smitte af på andre mennesker gennem de fede oplevelser, jeg nu er i stand til at tilbyde dem".
Papir på mine kompetencer
Skovløber Bjarne Persson har i en årrække arbejdet som skovløber. Med Friluftsvejlederuddannelsen får han papir på sine kompetencer inden for friluftsliv
"Jeg vil dygtiggøre mig inden for et område, som jeg i forvejen har arbejdet med i en del år, og for at få papir på mine kompetencer.
Det har været en meget inspirerende uddannelse med mange spændende udfordringer - i både teori og praksis. Jeg forventer at mine nye kompetencer skal bruges i mit nuværende job som skovløber i Hornbæk Plantage".
En eftertragtet folkeskolelærer
Frank er lærer, og han vil gerne inddrage natur og friluftsliv i undervisningen af skolebørnene. Derfor uddanner han sig nu til friluftsvejleder.
Dokumenteret friluftserfaring
Med en uddannelse som friluftsvejleder kan Kevin dokumentere sin store viden og kunnen indenfor friluftsliv samtidig med, at han lærer nyt.