LOVGIVNING OM REDNING

Her finder du det lovmateriale, der regulerer redning ved klatring med håndsav eller motorsav.

Det er lovkrav at have et redningsberedskab. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der er en plan for, hvordan redning skal udføres og et beredskab, der kan igangsætte redning straks.
 

Du finder lovmaterialet i to versioner: En version med markering af redning samt den gældende version uden markering

BRANCHEVEJLEDNING

Erhvervsmæssig træklatring 2017

  • Der skal udarbejdes en beredskabsplan, der beskriver, hvad proceduren er i en ulykkes­situation. Desuden skal relevant og kendt førstehjælpsudstyr være til rådighed
  • Der skal være to klatrere med udrustning til stede, og de skal kende hinandens systemer. Begge skal være uddannede og trænede i de mange forskellige metoder til højderedning
  • Jordmanden skal både kunne klatre, vælge den rigtige redningsmetode og bringe den tilskadekomne ned på jorden
  • ordmanden skal være opmærksom på klatreren og sikre flugtveje for klatreren, så klatreren altid kan selv-redde
  • Under arbejde skal der bruges to sikringer. Den ene - et reb - skal være monteret, så klatreren hurtigt kan fire sig hele vejen til jorden
  • Omgående redning af tilskadekommen skal altid være mulig: Straks-redning. Den tilskadekomnes system må ikke bruges
  • Ved overført redning skal etableres et ankerpunkt med minimum brudstyrke på 1500 kg.

    AT-VEJLEDNING 2.4.3-1

    Arbejde i højden fra reb

    Det fremhæves i AT-vejledning 2.4.3-1, at arbejdsgiveren har et særligt ansvar for at sikre, at:

    • der er en skriftlig beredskabsplan, som beskriver, hvordan højderedning skal udføres
    • der kan gives livreddende førstehjælp eller tilkaldes hjælp, hvis der er behov for det
    • der er forberedt straks-redning: Klatreren skal være forberedt til at kunne foretage selvredning og have grej til det, og der skal være mindst to personer med redningsudstyr til stede, som begge kan udføre højderedning
    • medarbejdere, der skal udføre højderedning, er oplært i udstyr og højderedning
    • de ansatte altid har mulighed for at komme i kontakt med hinanden og andre – fx via mobiltelefon eller radio.